Kłócisz się ze swoim partnerem?

Kłócisz się ze swoim partnerem? Nie rób wówczas tych 4 rzeczy

Czy często kłócisz się ze swoim partnerem? Przypomnij sobie, jakie emocje odczuwałaś, kiedy ostatnio kłóciłaś się z kimś bliskim? Jak się zachowywałaś? Krytykowałaś partnera? Być może wyzywałaś go? Bądź też siedziałaś w milczeniu i wywracałaś oczyma? Czy przechodzisz w postawę defensywną, kiedy partner usiłuje Ci wyjaśnić, co się stało? Czy też jesteś zdolna do żartów i rozładowywania napiętej sytuacji?

Wszyscy walczymy od czasu do czasu. Różnimy się natomiast tym jak sobie radzimy z konfliktem. To jak radzimy sobie w sytuacjach konfliktowych mówi dużo o przyszłości naszego związku – czy tego chcesz czy nie. John Gottman, zajmujący się terapią par i rodzin, obserwując walki par odkrył, czego nie powinniśmy robić w trakcie kłótni z partnerem, jeżeli chcemy by nasz związek trwał jak najdłużej.

Gottman wyróżnił 4 zachowania, które są szczególnie zabójcze dla związku, i nazwał je 4 jeźdźcami apokalipsy. Jeżeli często kłócisz się ze swoim partnerem, oto czego nie powinnaś wówczas robić

Oto one:

  1. Krytycyzm

Jasne mówienie o tym, co nam się nie podoba w związku jest ok i służy to związkowi – może go rozwijać. Problemem natomiast jest, gdy mówienie zamienia się w krytykowanie. Mówienie o problemach skupia się na wydarzeniach lub zachowaniach, które chcielibyśmy zmienić. Krytykowanie zaś atakuje osobowość partnera. Kiedy zaczynasz zauważać, że generalizujesz zachowanie swojego partnera, który „zawsze” bądź też „nigdy” czegoś nie robi, zaczynasz przekraczać cienką linię granicy krytycyzmu. Na przykład możesz chcieć więcej wychodzić ze swoim mężem i chcesz, żeby on wiedział, że to, ze wciąż siedzicie w domu jest dla Ciebie irytujące. Możesz więc mu powiedzieć: chcę byśmy częściej wychodzili razem z domu. Bądź też możesz zacząć go obwiniać słowami „nigdy nie wychodzimy z domu, bo zawsze jesteś tak samolubny i nie dbasz o to, czego ja chcę”.

Co zrobić w zamian?

Spróbuj powiedzieć partnerowi wprost, o co Ci chodzi, bez obwiniania go. Daj mu jasno znać, że nie jesteś z czegoś zadowolona, ale nie czyń go winnym swoich uczuć. Unikaj takich słów jak „zawsze” i „nigdy”.

  1. Obrona

To może być trudne dla wielu osób, często, bowiem kiedy ktoś mówi nam, ze coś zrobiliśmy źle, instynktownie reagujemy odpowiedzią „to nie moja wina” i dodajemy jakąś sensowną wymówkę. Czasem możesz robić to tak instynktownie, ze będziesz się bronić zanim nawet ktoś zwróci ci uwagę. Postawa obronna występuje również, gdy w odpowiedzi na słowa partnera wyrażające jakiś zarzut odpowiadasz zarzutem w jego stronę. Na przykład, gdy Twój partner zwraca ci uwagę, że irytuje go, gdy nie wyrzucisz pustej tubki po paście do zębów, Ty odpowiadasz mu, że Ciebie irytuje, gdy nie pościeli łóżka, gdy wstaje ostatni.

Co zrobić w zamian?

Problem z obroną jest taki, że nie pozwala Ci zobaczyć swojej roli w występowaniu problem i to frustruje drugą stronę, która czuje się niewysłuchana. Spróbuj wziąć na siebie odpowiedzialność i jeżeli Twój partner daje Ci znać, że coś, co robisz denerwuje go, zastanów się czy być może nie ma racji i co takiego robisz, że jest to problemem dla niego. Może to zupełnie zmienić wasze relacje – na lepsze!

 

  1. Pogarda

Wszyscy mamy momenty, gdy czujemy gniew. Jednak moment, gdy zaczynasz odczuwać pogardę wobec swojego partnera, to jasny znak, ze coś się zaczyna zmieniać. Na gorsze. Pogarda jest największą zapowiedzią rozwodu. To uczucie, które sprawia, że czujesz się lepsza od swojego partnera i objawia się Twoimi komentarzami, które są obraźliwe. Jeżeli wyzywasz swojego partnera, przedrzeźniasz go, czy też jesteś sarkastyczna to bardzo możliwe, że odczuwasz wobec niego pogardę. Owszem czasem można drażnić się z partnerem w sposób lekki i zabawny, który wzmacnia związek, jeżeli jednak łapiesz się na tym, że drażnisz się z nim, bo chcesz go zranić, to źle to wróży.

Co zrobić w zamian?

Zamiast skupiać się na wszystkich tych rzeczach, których nie cierpisz w swoim partnerze, spróbuj skupić się na tym, co Twój partner wnosi dobrego do waszego związku. Jeżeli czujesz pogardę, być może pomoże Ci zastanowienie się przez krótki czas na tym jak wyglądałoby Twoje życie gdybyś nigdy nie poznała swojego obecnego partnera.

 

  1. Izolowanie się

W izolowaniu się chodzi bardziej o to, czego nie robisz, niż o to, co robisz. Gdy partner mówi Ci o tym jak się czuje, Twoja jedyna reakcja to zero reakcji lub pojedyncze odpowiedzi. Izolujesz się od całej sytuacji. Dzieje się tak najczęściej, dlatego, że czujesz się przytłoczona negatywnymi słowami i przeżyciami twojego partnera. Gottman odkrył, że to najczęściej mężczyźni mają tendencje do izolowania się.

Co zrobić w zamian?

Zamiast izolować się, jako sposób radzenia sobie z nadmiarem bodźców, spróbuj dać znać swojemu partnerowi, że potrzebujesz nieco czasu by się uspokoić i wrócisz do rozmowy, gdy się lepiej poczujesz i zrelaksujesz.

Jeżeli często kłócisz się ze swoim partnerem, są pewne rzeczy, których nie powinnaś wówczas robić. Sprawdź już teraz jakie są to rzeczy.

Opisane tu zachowania często występują razem. Krytycyzm jednego z partnerów może wywoływać reakcje obronne, które mogą prowadzić do pojawienia się pogardy i następnie do izolacji. Jeżeli zauważysz te objawy u siebie w związku i nie wiesz jak sobie z nimi poradzić zapraszamy Cię do pracy z naszymi ekspertami. 

Jeśli chcesz sprawdzić, czy praca z naszą specjalistką jest dla Ciebie, zaplanować swoją 20-minutową darmową konsultację w gabinecie w Łodzi lub przez Skype/telefon. Napisz do nas na ministerstworelacji@gmail.com i podaj 3 odpowiadające Ci terminy konsultacji. Wybierzemy odpowiedni i skontaktujemy się z Tobą.

Kłócisz się ze swoim partnerem? Czy zdarza Ci się doświadczać lub prezentować tego rodzaju zachowania? Być może znasz inne zachowania, które działają destrukcyjnie na związki – podziel się nimi w komentarzu.

Czytaj również:

Dlaczego współczesne związki są takie „kruche”?

Jak mówić o swoich potrzebach?

Manipulacja w związku – jak sobie z nią poradzić

Tak zabijasz intymność, czyli zwroty, których używasz nierozważnie

 

Więcej ciekawych artykułów

2 thoughts on “Kłócisz się ze swoim partnerem? Nie rób wówczas tych 4 rzeczy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *